Det store danske kolde Julebord er ikke til at komme uden om i december. Ydermere, er Julebordet mest til den sunde side, pga. det stor ‘fiskeindslag’, som kulturelt hører sig til – og som endvidere hører sig til i ‘første halvleg’. Eller med andre ord; det er her man starter. Og, ‘får lagt bunden’.

De traditionelle lagerede sild, gravad laks – eller laksedellerne her, bidrager med de gode marine fedtsyrer EPA og DHA*, samt masser af D-vitamin – et vitamin, som stort set kun findes i de fede fisk. Få opskriften her.

Laksedellerne gør sig godt på julebuffeten – og opskriften giver ca. 10 stks. De er også gode til aftensmad (4 personer) eller i madpakken. Både på buffeten og til en omgang aftensmad kan de serveres med en enkelt kold sovs, lavet af skyr med honningsennep og frisk dild.

*EPA og DHA er de taknemmelige forkortelser for de essentielle fedtsyrer eikosapentaensyre og docosa-hexaensyre – eller marint omega-3. Omega-3 har en lang række af funktioner i kroppen, men på den store klinge, spiller de en væsentlig rolle i forhold til hjerte-kredsløbsystemet, hjernens sundhed og har antiinflammatoriske egenskaber.

Julekalenderen; hver dag frem til jul får du små tips & tricks til at holde dig sund, stærk og veltilpas gennem hele december. Det skal være nemt og dejligt – men stadig gøre en forskel og/eller inspirere.

Låge # 1: Booster Smoothie
Låge # 2: Forebyg de værste tømmermænd
Låge # 3: Årets Tærte
Låge # 4: Hvid Gløgg – all inclusive
Låge # 5: Luksus Raw Kugler

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.