Tømmermænd – et smertenedslag af irriterede øjne, hovedpine, kvalme, ubehag og dårligt humør. Ups, glemte træhed, lidt små-rysten i hele kroppen og måske en brændende fornemmelse i muskler og mave.

Den stensikre kur mod tømmermænd findes ikke – jo, gå uden om alkohol. Men, ved at tage et kig på alt det som er på spil, er der et vist spillerum til at minimere det værste.

FOREBYGGELSE – på selve dagen og før du går i seng

Alt alkohol er vanddrivende. Du udskiller meget mere væske end hvad godt er – herunder også væske fra hjernen. Den skrumper faktisk. Hjernen mærker ikke noget, men det gør de hinder der omslutter hjernen. Og, det gør nas. Derfor:

  • Vær velhydrede på selve dagen.  Det vil sige, drik løbende vand i løbet af dagen. Når ‘det går løs’; Drik så meget vand undervejs i løbet af aftenen. Det kunne være et glas vand mellem hver drink/øl/hvidvinsglas. Det tanker dig op. Og, måske når aftenen er over har du drukket et par glas vin/øl/drinks mindre – altså uden anstrengelse  Mængderne er heller ikke uvæsentlig når vi taler tømmermænd
  • Drik et glas vand før du går i seng. Gerne med både sukker og salt i (en teske af hver). Det er nemlig ikke kun vand kroppen udskiller – flere salte udskilles også. Sådan et glas kompenserer en lille smule
  • Hav to glas vand stående på dit natbord. Og tag en tår hver eneste gang du vågner.

Vælg ‘de lyse’ alkohol-varer og cocktails

  • De indeholder nemlig ikke ‘Congerner’. Congerner er et biprodukt dannet under alkoholens gæring. Rødvin, whiskey, rom, cognag og alle de mørke aromatiske alkoholer indeholder store mængder af congerner, og bidrager i den grad til hovedpinen og ubehaget, da congernerer er et ekstra giftstof kroppen også skal nedbryde.
  • Cocktails, af lyse alkoholer (så, vodka, hvid rom, gin, hvidvin, osv) indeholder danskvand, saft, sodavand etc. Smagskomponenter som bidrager med væske og sukker. Alkohol får blodsukkeret til at falde en smule. Alle med et normalt blodsukker kan derfor føle sig ubehagelig tilpas sidst på aftenen – eller dagen derpå.

Sidst men ikke mindst; 

  • Tag et par klassisk smertestillende piller, kodimagnyl eller Ipren, før du går i seng: De blokerer smertesignalerne (ved at nedsætte/blokere produktionen af de pro-inflammatoriske prostaglandiner).

Reparation/restitution – dagen derpå

En god tømmermands-morgenmad reparerer skaderne fra aftenen før – og indeholder:

  • Vand, vand og mere vand – eller væske-væske-væske, fx en friskpresset juice fyldt med c-vitmin og antioxidanter. Selv om du har været rigtig flink dagen før, har du stadig et mindre underskud på væskekontoen.
  • 2 kodimagnyl eller Ipren (det er der ikke meget ‘urte-guf’ over, men det var der heller ikke dagen før)
  • Æg indeholder aminosyren cystein, som nedbryder toksinet acetaldehyd – et mellemprodukt i alkoholomsætningen.
  • Bananer af to grunde: 1) Indeholder kalium, som er en af de salte du mistede dagen før. 2) Øger mængden af signalstoffet serotonin i hjernen, så du kommer i bedre humør.

En morgenmad kunne derfor være en god portion bananpandekager med sirup og en halv portion Booster Smoothie, som også bidrager med en god portion kalium.

Bananpandekage: 
Pisk 2 æg med en gaffel i en skål. Mos 2 modne bananer, og bland med de piskede æg. Tilsæt 2 -3 spsk. af din favoritmel og evt. lidt kanel.

Steg på panden eller i et vaffeljern.

Server med sirup og friske frugter/bær.

Julekalenderen; hver dag frem til jul får du små tips & tricks til at holde dig sund, stærk og veltilpas gennem hele december. Det skal være nemt og dejligt – men stadig gøre en forskel og/eller inspirere.

Låge # 1: Booster Smoothie
Låge # 2: Forebyg de værste tømmermænd
Låge # 3: Årets Tærte
Låge # 4: Hvid Gløgg – all inclusive
Låge # 5: Luksus Raw Kugler

Foto: Shutterstock

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.