Samfundet er ‘lukket ned’ frem til den 31. marts – sandsynligvis længere tid end det. Du er sendt hjem fra arbejdet og alle fester, ferier, koncerter og møder er aflyst. Restaurantenerne er lukkede, og du kan kigge langt efter venindefrokosten på cafeerne, det lille glas, der bliver til flere på en shoppingtur – og alle andre dejlige oplevelser & fristelser. Det er NU, at mulighedernes vindue står på vid gab i forhold til at smide et par kilo, kick-starte dit længerevarende vægttab – eller opgradere din livsstil i en sunder retning.

Mere tid

Du sparer den daglige transport til arbejdet. Det frigiver tid: Tid til at snitte grønt, tid til at lave alle dagens måltider og tid til at lægge kvalitet ind i de aktiviteter. Det vil sige; mere tilfredshed over din indsats og kvaliteten af de måltider til dig selv og din familie.

Fristesler du IKKE skal modstå

Kage på arbejdspladsen: Vi kører kage ind på vores arbejdspladser i næsten enhver anledning: i forbindelse med ferier, barsel, ny kollega , når vi skal hygge, fejre de gode resultater, sige farvel til en kollega. Alt i alt 45 gram per dag i følge DTU, som laver Danskernes Kostvaner 45 g kage = 146 kcal = 6,6 kg på et år alt andet lige).

Og, så er der morgenbrøddet på jobbet – og det er da dejligt med friskbagt bagerbrød, med smør, ost – og så et stykke mere. Det er ikke svært at spise ‘for’ 500 kalorier (1 tyk skive filonebrød med smør + 1 skive ost = 385 kcal).

Cafefrokosten med veninderne: Der er da ikke noget hyggeligere end at mødes med veninderne på en lækker café, få en frokost med et glas hvidvin og få vendt hele verdenssituationen. Det glæder jeg mig til – igen, når verdenen atter normal. Men, i mellemtiden, kan vi alle godte os over at spare små 1.000 kalorier sådan en tur koster – til fordel for en god og sund standartfrokost derhjemme til 400 – 600 kalorier.

Ordentlig søvn

Når du ikke skal ud af døren, på et fast tidspunkt for at få hele kabalen til at gå op + den sparrede transporttid, så er der – i min optik – lagt i kakkelovnen til mindst en halv til en hel times mere søvn. Ud over, at det føles rart, så spiller både kvaliteten og mængden af søvn en rolle for sundheden på følgende parametre:

  • Du restituerer om natten – og det gælder både hjerne, immunforsvar og kroppen.
  • Når du sover – ja så kan du ikke spise; det gør det lettere at holde vægten eller et lavere kalorietal, hvis du ønsker et vægttab.
  • Både børn og voksne der sover for lidt (i forhold til behov), vejer mere end dem med den gode søvn. Det som videnskaben mener er hovedårsagen er, at niveauerne af sulthormonet Ghrelin er højere hos dem der sover for lidt (6 timer eller derunder). Samtidig er blodets koncentration af mæthedshormonet Leptin lavere i samme gruppe. En virkelig dårlig cocktail. Læs meget mere her i Vidensrådets rapport

Tid til motion og bevægelse

Du sparer tid på transporten og der er andre aktiviteter der er sat på pause; mere tid til en god gå-tur hver dag, tid til at få løbet lidt mere eller tid til at komme i sving med et hjemmetræningsprogram. Nettet bugner med gode forslag. En times gang forbrænder i omegnen af 350 kalorier, ud over det frisker og giver et pusterum.

Ok, når ret skal være ret, så vil mange sikkert også opleve et aktivitetsdyk, nu hvor den daglige cykeltur til arbejdet, eller gå turen til og fra toget, eller de faste rutiner i træningscentret er sat på hold. Men, de kommer tilbage. Så den daglige gå-tur – eller mavebøjningene og andre stue-gulv-øvelser er lige nu erstatning. Og, hvem ved, måske du tager den nye vane med dig, når hverdagen vender tilbage, og du igen cykler til arbejdet, går til toget, ruller forbi fitnesscentret.

Alt i alt – så er tiderne lige nu helt forandret. Det giver et hav af begrænsninger. Min pointe er, at for nogle af os, så skaber det muligheder for at prøve nye ting af, få tænkt over tingene, få gjort noget andet – eller komme godt i gang med de forandringer som man jo egentlig gerne vil, men ikke altid får gjort eller synes at tiden og overskuddet er til det.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *