Om forløbet

Alle kan tabe sig – og det gælder også dig. Uanset om det gælder det helt store vægttab eller de sidste genstridige kilo.

Når det kommer til vægttab er der for det meste (gudskelov) rigtig mange veje frem til målet. Selvfølgelig er der forskellige udfordringer. Udfordringerne handler om ‘vægttabets fysiologiske love’. Det handler også om, hvad du vejer – og hvor meget du vil tabe dig. Og, det handler om hvor god din krop er til at omsætte kulhydrater. Her er der store individuelle forskelle. De forskelle betyder noget – og de forskelle tager jeg højde for. 

Dog, gælder det for alle, at ‘opskriften’ på det succesfulde vægttab er; dit ønske – som vi konverterer til en beslutning, en strategi, og brugbare retningslinjer, der fungerer for dig. Designet er, en kostplan og en strategi, der maksimerer vægttabet og holder din forbrænding i top.

Konsultation og en skræddersyet kostplan

Du fortæller mig dit ønske til vægttab, det vil sige, hvor meget du vil tabe dig, og hvor hurtigt det skal gå.

Før vi lægger din kostplan, laver vi en kostanalyse. Det er en mini-rapport, som klarlægger dine præferenceer for mad og fødevarer, hvor du spiser dine måltider, om du har kantineordning eller ofte spiser ude,  med videre.

Ved opstart – og undervejs bliver du naturligvis vejet.  Den vægt jeg anvender er en bioelektrisk impedans vægt. Den viser vægt, BMI, fedtmasse og muskelmasse i kilo, fedtprocent, det vicerale fedt med videre. Det giver et mere nuanceret billede af din sundhedstilstand og flere markører at måle på i forløbet.

Lige præcis, når vi taler vægttabsforløb kan jeg så absolut anbefale løbende opfølgning. Selv om kursen er klar – og du er top motiveret, giver det ekstra motivation og retning, at vi ses løbende. Nogle foretrækker en fast kadence, fx opfølgning hver 14. dag, andre klarer sig med en gang om måneden. Det veksler også undervejs i et forløb – og det er noget vi aftaler fra gang til gang.

Priser Se priser og pakkeforløb her.

Overordnet, lægger de skræddersyede kostplaner sig inden for:

  • Den fleksible: fokus på højt protein, modrat med fedt – og reducering af kulhydrater. Det vil sige, optimal fedtforbrænding døgnets 24 timer. Det er den letteste, at implementerer i en supertravl hverdag.
  • Den super-effektive: en ketogen diæt. Her er vi ude i en super effektiv diæt, der giver ro og mæthed, fjerner sukkertrang, ikke forskubber sult/mæthedshormonerne. Nem for nogle – umulig for andre.
  • Spis efter dit blodsukker: Jf. relativ ny forskning er den optimale diæt bestemt ud fra dit ‘faste-blodsukker’. Er du en type A, type B eller type C. Det betyder, at du ‘rammer plet’ – med lige præcis den diæt, der matcher din ‘biologi’. Det mest fordelagtige er, at du har de tal på forhånd (fra din læge). Hvis ikke, kan jeg tage dem. Det skal vi bare aftale før vi ses.
  • Den skræddersyet og dynamiske: Afhængig af fysik, vægt, men også din personlighed (herunder livsstil og psyke), kan én strategi være god at starte ud med. Efter fx 5 – 10 kilo, justerer vi – og introducerer måske nye målrettede kostretningslinjer. Og så fremdeles. Du får ‘krop og sjæl med’ – og kommer stadig i mål.
  • Kost & træning: Træner du op til et halvmaraton eller et maraton – og skal de sidste  x antal kilo ‘brændes af’. Eller følger du et bestemt træningsregime, så skal et vægttabsforløb selvfølgelig være skræddersyet lige til det.
  • Vægttab // Sundhedsoptimering i forhold til livsstilssygdomme som fx type 1 diabets, type 2 diabets, hjertekarsygdom.