Ægte skønhed kommer indefra. Med den rette kost og et par velvalgte kosttilskud – kan du optimere din hud, så den bliver flottere, med mere glød, mere jævn hudtone og god spændstighed. Guiden omfatter, alt det som du med fordel kan gøre via kost, kosttilskud og livsstil. På tre forskellige niveauer. De gør alle en forskel – og  jeg lover, at det er indsatsen værd:

Bronze er for dig, som gerne vil have en flot hud, men hvor det skal være superlet, uden en for radikal ændring af kosten og et ’hav af regler’. Og, uden at øge udgifter til kosttilskud alt for meget.

Sølv er for dig, ønsker en flot hud, og som gerne vil gerne vil gøre en rigtig god indsats.

Guld er for dig, som ønsker en strålende hud – og vil gå rigtig langt både i forhold til kost, livsstil og kosttilskud.

Bronze

Urter og kosttilskud

Omnimin Pure-31

  • En daglig vitamin- og mineraltilskud. Evt. Biosyms Omnimin Pure, nok det bedste produkt på det danske marked. Kan købes i Matas.
  • Fiskeolie, Puris Omega-3 i kapsler. Scorer højt i forskellige tests. Og har markedets næsthøjest indhold af de übergavnlige langkædede fedtsyrer EPA og DHA; 3 kapsler dagligt.
  • Drik 3 kopper grøn te dagligt, fx Actic Green. Et lille pulver brev, som kan røres ud i kogende vand eller smides i smoothien. Grøn te indeholder polyfenoler og antioxidanter, herunder det potente epigallokatekin-3-gallat (EGCG). At EGCG giver et boost til fedtforbrændingen er bare et plus.

Kost & livsstil

  • Gør en indsats for, at få dine 600 gram grøntsager og frugter om dagen. Planternes farvepigmenter ’slår igennem i din hudtone’. Det giver en naturlig glød. Greenies og grøntsagsjuicer giver et godt boost til mængderne. Prøv fx denne her Skønhedsjuice
  • Skønhedssøvn = 7 – 8 timer i døgnet. Udover, at du vågner veludhvilet og klar til dagen, så bliver du under søvnen badet i en af de mest potente antioxidanter af dem alle; hormonet melatonin. Det er befordrende for hele din krop – og dermed også huden.
  • Brug faktor 50 ovenpå din dagcreme fra april til og med september. Solen stråler er dejlige, men total rynkefremkaldende, især i ansigtet, hvor huden dels er tynd og sart, samt eksponeret året rundt.

Sølv

Urter og kosttilskud

  • En daglig vitamin- og mineraltilskud. Evt. Biosyms Omnin Pure, nok det bedste produkt på det danske marked. Kan købes i Matas.
  • Fiskeolie, Puris Omega-3 i kapsler. Scorer højt i forskellige tests. Og har markedets næsthøjest indhold af de übergavnlige langkædede fedtsyrer EPA og DHA; 3 kapsler dagligt.
  • Imedeen inde for din alderskategori, her får du et kolleganstyrkende kompleks, de gode mikronæringsstoffer vitamin C , Zink og Lycopen (som også findes naturligt i sommer-tomater)
  • 3 kopper grøn te dagligt, fx Actic Green, som beskrevet i bronzekategorien. Og, gerne også 2 -3 kopper urtete. Både Pukka serien og Kusmi Tea har lækre og velsmagende urteteer.

Kost & livsstil

  • Spis minimum 600 gram grøntsager og bær om dagen. Planternes farvepigmenter ’slår igennem i din hudtone’. Det giver en naturlig glød. Greenies og grøntsagsjuicer giver et godt boost til mængderne.
  • Skær alt hvid brød, pasta og ris ud af din kost. Det er tomme kalorier – og det giver forhøjede blodsukkerniveauer. Sukker er den største ’hud-killer’. Erstat i stedet med grøntsager og/eller med deres fuldkornskussiner.
  • Tænk ekstra jomfru olivenolie som din basis olie. Til stegning og til olie/eddikedressinger. Ønsker du variation, gå efter andre koldpressede olier. Læs mere om de gode olier HER. Smør og kokosolie er fint til stegning. Alt andet som ikke stemmer overens med koldpressede olier skal ud af hytten. De gør ikke noget godt for dig, dine celler og dermed heller ikke din hud.
  • Spis fisk to gange om ugen – dåsemodellerne tæller også med i det regnskab.
  • Barber slik og kager ned til et minimum. Og, skal det være, så køb/lav selv af god kvalitet og nyd det i weekenderne. En god dessert kunne være denne HER chokolademousse på naturlige ingredienser.
  • Skønhedssøvn = 7 – 8 timer i døgnet. Udover, at du vågner veludhvilet og klar til dagen, så bliver du under søvnen badet i en af de mest potente antioxidanter af dem alle; hormonet melatonin. Det er befordrende for hele din krop – og dermed også huden.
  • Brug faktor 50 ovenpå din dagcreme fra april til og med september. Solen stråler er dejlige, men total rynkefremkaldende, især i ansigtet, hvor huden dels er tynd og sart, samt eksponeret året rundt.

Guld

Urter og kosttilskud

  • En daglig vitamin- og mineraltilskud. Evt. Biosyms Omnin Pure eller ProThera’s MultiThera3. Den kan købes i England eller i Danmark via alternative behandlere som er registret hos Nordic.
  • Fiskeolie, Puris Omega-3 i kapsler. Scorer højt i forskellige tests. Og har markedets næsthøjest indhold af de übergavnlige langkædede fedtsyrer EPA og DHA; 3 kapsler dagligt.
  • 3 kopper grøn te dagligt, fx Actic Green, som beskrevet i bronzekategorien. Og, gerne også 2 -3 kopper urtete. Både Pukka serien og Kusmi Tea har lækre og velsmagende urteteer.
  • Hydrolyseret fiskekollagen – virker på din kollagenstruktur, som ligger så dybt, at ingen cremer ’trænger derned’. De bedste er netop hydrolyseret – ellers blegner noget af effekten. Og, de bedste produkter indeholder også ’hele paletten’ af naturlige aminosyrer, modsat de billige som indeholder 3 centrale aminosyrer. Pænt billigt på amerikanske websider – urimeligt crazy-dyrt i EU. Den bedste pris jeg har kunne finde frem til, på et godt mærke; Vida Glow er i Nordic Laboratories. Du kan købe den på engelske side til 38 GBP (til en måneds forbrug) eller via alternative behandlere som er registreret hos Nordic. Synes du det bliver for besværligt, tag da Imedeen inden for din alderskategori.
  • 1 tsk. Clean green fra Pukka i et glas vand før sengetid. 11 ‘af de grønne’, blandt andet chlorella, spirede grøntkål, brændenælde og hvedegræs – i frysetørrede koncentrerede pulver. Understøtter kroppens naturlige afgiftningsfunktioner.   – kan fx købes HER 

Kost & livsstil

 

  • Spis minimum 600 gram grøntsager om dagen. Gerne mere. Og gerne yderligere 100 – 200 bær. Planternes farvepigmenter

    Smoothie bowl med frugt og grønt – starter du uden besvær dagen med 200 gram af ‘det grønne’

    ’slår igennem i din hudtone’. Det giver en naturlig glød. Derudover får du et ordentligt skud vitaminer og antioxidanter med de mængder. Som, også har en gavnlig effekt på huden. For at nå de mængder kræver det sandsynligvis en stor greenie, smoothie bowl eller friskpresset grøntsagsjuice hver dag. Som ’eftertræningsmåltid’ eller fx som din morgenmad. Pas på med frugter i greenies og juicer hvis du samtidig gerne vil holde vægten – eller smide nogle kilo. Få en god opskrift på en Greenie lige HER

  • Skær alt hvid brød, pasta og ris ud af din kost. Det er tomme kalorier – og det giver forhøjede blodsukkerniveauer. Sukker er den største ’hud-killer’. Erstat i stedet med grøntsager. Og, skal det være, så nyd et godt stykke rugbrød eller en fuldkornsbolle en gang om ugen. Allerhelst surdejs-baseret.
  • Drop alt slik og ’konventionelle kager’. Som sagt, sukker er virkelig en killer for huden. Der er lavet nogle gode undersøgelser, der viser, at folk med et lavt blodsukker vurderes til, at være 2 år yngre end dem med højere (og stadig normale) blodsukkerniveauer. Det skyldes, at sukker – ligesom rygning – ødelægger din dybtliggende kollagenstruktur over tid. Med til alle sukker-skønheds-tyve hører også kokossukker, agavesirup, honning, birkesød – og sådan set også de tørrede frugter. Der findes ikke rigtigt ’sunde kager’ – højst nogle, som er knap så kriminelle, når nu trangen melder sig. Skal det være, så gå efter friske frugter med flødeskum eller ’fede cremer’ hvor sukkeret er holdt på et minimum. Eller fuldfed mørk chokolade.
  • Tænk ekstra jomfru olivenolie som din basis olie. Til stegning og til olie/eddikedressinger. Ønsker du variation, gå efter andre koldpressede olier. Læs mere om de gode olier HER. Smør og kokosolie er fint til stegning. Alt andet som ikke stemmer overens med koldpressede olier skal ud af hytten. De gør ikke noget godt for dig, dine celler og dermed heller ikke din hud.
  • Spis fisk minimum to gange om ugen – dåsemodellerne tæller også med i det regnskab.
  • Skønhedssøvn = 7 – 8 timer i døgnet. Udover, at du vågner veludhvilet og klar til dagen, så bliver du under søvnen badet i en af de mest potente antioxidanter af dem alle; hormonet melatonin. Det er befordrende for hele din krop – og dermed også huden.
  • Brug faktor 50 ovenpå din dagcreme fra april til og med september. Solen stråler er dejlige, men total rynkefremkaldende, især i ansigtet, hvor huden dels er tynd og sart, samt eksponeret året rundt.
  • Brug en hudplejeserie som er tilpasset din hudtype.

Særlige problemstillinger:

Ødemer (fx: poser under øjnene eller ’lår i skoene’) kan skyldes forskellige årsager. Det kan være en ikke optimal fungerende lever. Det kan være for høje inflammationsniveauer i kroppen. Det kan være et forhøjet blodsukker. Det kan skyldes et for højt alkoholforbrug, ifht. hvad din krop magter. Jeg hjælper gerne med en udredning og et målrettet og skræddersyet behandlingsprogram. Skriv til mig under ’kontakt’

Eksem, psoriasis, rosacea og akne – kræver et mere skræddersyet og målrettet behandlingsprogram. Skriv til mig under ’kontakt’

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *